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« Consider, for example, the case of an act-utilitarian, fighting in a war, who succeeds in capturing the commander of the ennemy submarine. Assuming that it is a just war and that the act-utilitarian is fighting on the right side, the very courage and ability of the submarine commander as a tendency which is reverse of optimific. […] Nevertheless, once the enemy commander is captured, or even perhaps before he is captured, our act utilitarian sailor does the right thing in praising the enemy commander, behaving chivalrously towards him, giving him honour and so on, for he is powerfully influencing his own men to aspire to similar professional courage and efficiency, to the ultimate benefit of mankind. »

J.J.C. Smart, An outline of a system of utilitarian ethics, chap. VII
in Utilitarianism for and against

Lorsque le comportement chevaleresque est adopté après qu’on a calculé ses effets, et s’il ne reflète pas le véritable jugement du sujet sur son adversaire, il semble que l’on ait affaire qu’à une contrefaçon de la vertu chevaleresque. Comme on l’a déjà vu, la vertu s’accommode parfois mal du calcul. On ne saurait fondre une éthique des vertus dans l’utilitarisme (c’est à dire justifier par leurs conséquences les conduites que l’homme vertueux accomplit pour elles-mêmes) sans la dénaturer.

Smart assume d’ailleurs parfaitement l’hypocrisie du comportement décrit ci-dessus :

« A utilitarian must […] learn to control his acts of praise and dispraise, thus perhaps concealing his approval of an action  when he thinks  that the expression of such approval might have bad effetcs, and perhaps even praising actions of which he does not really approve. »

et il cite avec faveur une phrase dans laquelle Sidgwick énonce la distinction qui soutient cette attitude hypocrite:

« In distributing our praise of human qualities , on utilitarian principles, we have to consider not primarily the usefulness of the quality, but the usefullness of the praise. »

Smart présente cette distinction comme un point fort de l’utilitarisme (il prétend qu’elle neutralise certaines des critiques adressées à l’utilitarisme), pour ma part il me semble qu’elle n’est pas sans lien avec la menace pour l’intégrité du sujet que Bernard Williams impute à l’utilitarisme.

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